Taubat di Madrasah Al Hijrah

08 May 2012

manusia memang tak lari dari melakukan dosa.setiap hari mungkin kita akan melakukan dosa kecil tanpa kita sedar.dan setiap masalah mesti ada jalan penyelesainnya.dan masalah dosa ini akan diselesaikan dengan taubat.

Secerdik cerdik manusia ialah mereka yang berdosa kemudian kembali kepada Allah.kita hendaklah ikhlas dan kalau boleh cari environment yang sesuai untuk kita bertaubat.memang pada bila bila masa kita boleh bertaubat tapi lebih sesuai kita cari masa yang sesuai untuk bertaubat agar kita betul betul menyesal dengan perbuatan kita.

Allah maha pemurah lagi maha mengasihani.

kata Imam Ghazali
                              "sebesar besar nikmat adalah taubat"

Allah sentiasa  bagi peluang untuk kita tebus kesalahan kita.Subahanallah!

kata Imam Al Nawawi
                                   "taubat itu wajib dari tiap tiap dosa"

dan taubat juga bersyarat 
  • Menghentikan maksiat
  • Menyesal atas perbuatan yang telah  dilakukannya
  • Niat bersungguh sungguh untuk tidak mengulangi perbuatan itu kembali dan apabila dosa itu ada hubungan dengan hak manusia maka taubatnya ditambah syarat yang ke empat 
  • Menyelesaikan urusannya dengan orang yang berhak dengan minta maaf atau halalnya atau mengembalikan apa yang harus dikembalikan
                   

           

tadi sebenarnya tertekan channel al hijrah..dan tengok madrasah Akhlak oleh Ustaz Roslan.tajuknya ialah Taubat. dan semua isi di atas ialah dari ustaz roslan dan hanya tambah sikit saja.heh!

untuk aku sendiri dan untuk diri anda yang sentiasa meberi sokongan kepada zularifblog <3

0 komen: